به نام خدا

چگونگی عملکرد تکنولوژی زادو

اساس کلی تکنولوژی زادو کاهش اصطکاک و استهلاک در جهت بالا بردن راندمان سیستمهای مکانیکی خودرو، دستگاههای صنعتی می باشد. ولی این تکنولوژی چگونه عمل میکند؟
بیایید سری به درون موتور خودرو بزنیم. همه میدانیم که دیواره سیلندرها با رینگهای کمپرس پیستون به شدت در تماس هستند. این تماس اصطکاک زیادی را  در بر دارد که باعث کاهش و افت راندمان مکانیکی موتور میشود. ولی اگر این اصطکاک وجود نداشته باشد تراکم یا کمپرس سیلندر و محفظه احتراق از دیواره سیلندر فرار خواهد کرد. بدیهی است که این امر باعث کاهش شدید راندمان حجمی و حتی خاموش شدن موتور خواهد شد. پس چاره کار در چیست؟

در محیط مادی هرگونه حرکتی با اصطکاک و اتلاف نیرو همراه است. اصطکاک نه تنها در دیواره سیلندرها بلکه در بسیاری دیگر از قسمتهای موتور دیده میشود. آیا میتوان اصطکاک موجود در دیواره سیلندرها را بدون از دست رفتن تراکم موتور از بین برد؟ آیا میتوان بدون لق کردن چرخ دندها اصطکاک موجود بین آنها را به حداقل رساند؟ بله! در اینجا است که اهمیت و ارزش تکنولوژی متالو سرامیک نمایان میشود.

متالو سرامیک چیست و نسبت به سرامیک چه برتریهایی دارد؟

برای درک تکنولوژی متالو سرامیک زادو باید به دنیای نانو تکنولوژی وارد شویم. یک روغن موتور بسیار مرغوب را در نظر بگیرید که با ذرات بسیار ریز سرامیک اشباع شده است. این ذرات با قطر نانو بقدری ریز هستند که قادرند از هر نوع فیلتری عبور کنن. وقتی روغن به قسمت های مختلف موتور سیر میکند این ذرات را همراه با خود به آن قسمتها میبرد. این ذرات همانند سربازی اماده هر لحضه با اصطکاک به مبارزه می پردازد این عمل چگونه صورت میگیرد؟

اگر بر روی یک صفحه کاغذ یا دیوار صیقلی دست بکشید تصور خواهید کرد که این سطح کاملا صاف است. ولی اگر با میکروسکوپ به آن نگاه کنید تعداد بسیاری پستی و برآمدگی مشاهده خواهید کرد . سیلندر اتومبیل نیز چنین وضعیتی دارد. در نگاه اول به قدری صاف و صیقلی است که همانند آینه تصاویر را انعکاس میدهد. ولی این سطح نیز پر است از نقاط برجسته ، فرورفته و نوک تیز. دمای قسمت نوک تیز این برآمدگی ها گاه به 1000 درجه سانتی گراد میرسد. اگر چه دمای کارکرد روغن ممکن است بین  90 تا 150 درجه سانتی گراد باشد. ولی اگر بخواهیم به صورت نقطه ای به این قضیه نگاه کنیم، همین نقطه های داغ و کوچک به مرور زمان باعث خراب شدن روغن می شوند.

متالو سرامیک دست بکار میشود.

ذرات سرامیکی زادو معلق در روغن زمانی فعال میشوند که  در یک نقطه ” اصطکاک” و “حرارت” بالا وجود داشته باشد. این ذرات پس از رسیدن به نقاط پر اصطکاک، با دریافت انرژی حرارتی موجود در آن نقطه به صوت اتم به اتم به پستی ها و بلندی ها پیوند میخورند و همانند بتونه پستی و بلندی ها را پر میکنند.

در اینجا ذکر چند نکته ضروری است: لایه متالوسرامیک با لایه سرامیک معمولی تفاوت دارد چرا که سرامیک معمولی همانند رنگ روی سطوح کشیده میشود در حالیکه ذرات متالوسرامیک با ابعاد نانو، به صورت اتم به اتم با مولوکول های فلز پیوند میخورند و تقریبا به صورت مادام العمر بر روی سطوح باقی میمانند.
سرامیک معمولی از سختی بالایی برخوردار است ولی ترد و شکننده است در حالیکه متالوسرامیک علاوه بر داشتن سختی بالا به هیچ عنوان شکننده نیست . سختی متالوسرامیک 10 برابر فولاد است در حالیکه اصطکاک آن بسیار اندک است! به زبان ساده، در صورت استفاده از این تکنولوژی تمامی سطوح موتور که دارای اصطکاک و استهلاک هستند با لایه ای بسیار نازک ، فوق العاده مستحکم و صیقلی پوشیده میشوند.

همانطور که ذکر شد تمامی سطوح مستهلک و دارای اصطکاک بعنوان مثال دیوار سیلندرها با لایه های از متالو سرامیک پوشیده میشوند . این امر باعث پر شدن خطوط میکروسکوپی سیلندر و افزایش کمپرس موتور میشود . بر اثر از بین رفتن اصطکاک سیلندرها راندمان مکانیکی موتور افزایش و اتلاف انرژی کاهش می یابد . در این حالت موتور راحت تر کار کرده و سریعتر دور می گیرد . لرزش و صدای اضافی موتور به حداقل می رسد . استهلاک قطعاتی چون رینگ پیستون، سیلندرها و میل بادامک تا ده‌ها بار و از همه مهمتر مصرف سوخت 10 تا 25 % کاهش می یابد. (بسته به شرایط کارکرد موتور) 

در کل میتوان مزایای تکنولوژی زادو را این چنین بر شمرد:
•    کاهش استهلاک موتور
•    کاهش مصرف سوخت
•    کاهش گازهای آلاینده
•    افزایش راندمان مکانیکی
•    افزایش طول عمر موتور
 

حال تاثیر تکنولوژی زادو در خودرو و دستگاههای صنعتی را بررسی میکنیم،

یکی دیگر از مزایای این تکنولوژی تعمیر دستگاههای صنعتی و موتور اتومبیل بدون نیاز به باز کردن قطعات است. در مواردی چون خط افتادگی بر روی سیلندر موتور باید قطعات موتور را باز کرده و با تراشیدن سیلندر و استفاده از رینگِ پیستون بزرگتر این مشکل را برطرف کرد که این امر با اتلاف زمان و هزینه همراه است ولی اگر تکنولوژی متالو سرامیک استفاده کنید می توانید بدون باز کردن موتور تنها با افزودن این ماده به روغن موتور، واسکازین یا هیدرولیک خطوط سیلندر را پر کرده و شرایط کارکرد موتور را به حالت عادی باز گرداند.

استفاده از محصولات زادو به همه کسانی که دارای خودروهای سبک و سنگین ، صاحبان کارخانجات و دارندگان دستگاه های صنعتی هستند پیشنهاد میشود. به طور کلی در هر محیطی که در آن روانکار ائم از روغن موتور و صنعتی ، گریس  و واسکازین وجود دارد میتوان استفاده کرد.
حال که مبحث کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا از یک سو و مسئله تقویت خودروها و افزایش راندمان دستگاههای صنعتی از سوی دیگر مورد توجه قرار گرفته است بیایید از محصول زادو استفاده کنیم.
 
جهت مشاهده همه محصولات زادو در فروشگاه ما اینجا کلیک کنید.

وبسایت رسمی زادو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دلیل بازگشت وجه