به نام خدا

امنیت در خودرو

چگونه امنیت در خودرو ایجاد کنیم؟

افزایش امنیت در خودرو علاوه بر ابزارهایی نیاز به شناخت ترفندهای مجرمین و تبهکاران نیز دارد. سرقت در محدوده جغرافیایی همه کشورها کم و بیش اتفاق می‌افتاد. گیر افتادن در چنگال سارقین همواره ناخوشایند بوده و علاوه بر خسارت مالی ممکن است به ضربات جسمانی، روحی و روانی نیز بیانجامد و فرد را برای مدتها درگیر نماید. پلیس همواره نکاتی را به شهروندان اطلاع رسانی میکند که برای پیشگیری از سرقت خودرو و از وقوع جرم نقش کلیدی را ایفا مینماید. برای اجتناب از دردسر و گیر افتادن در تله سارقینی که برای دزدی از خودرو و اشیا درون آن، همواره باید هوشیار بود و نکاتی را مد نظر داشت. در زیر به تعدادی از این نکات که بر اساس تجربه‌های شنیده و یا دیده شده می‌باشد خواهیم پرداخت.

 

تصادف‌های ساختگی:

اگر در جایی تاریک و خلوت موتور سیکلت، خودرو و یا حتی عابر پیاده با شما برخورد و خسارت جزئی به بار آورد توقف نکنید و به راننده اشاره داده تا شما را دنبال و در محلی امن به بررسی و حل مشکل بپردازید. قاعدتا در صورتی که تصادف ساختگی نباشد راننده مقابل نباید اعتراضی نماید. در صورتی که با عابر پیاده برخورد نموده‌اید ماشین خود را کمی جلوتر از محل حادثه متوقف و از او بخواهید حرکت نکند تا شما با اورژانس و پلیس تماس بگیرید در چنین شرایطی نیز اگر طرف مقابل زورگیر و … باشد شاهد فرار جانانه او خواهید بود.

در اغلب موارد دیده شده که شخص یا اشخاصی پس از تصادف ساختگی به وسط معرکه خواهند دوید و به بزرگنمایی قضیه خواهند پرداخت پس حتما با فاصله از محل تصادف توقف نمایید.

نسخه دیگر این روش در روز روشن اتفاق می افتد، شخصی به ظاهری کاملا مقبول خود را به ماشین شما کوبانده و بدون شلوغ کاری از شما خواهد خواست او را به نزدیکترین مرکز درمانی برسانید. اگر او حرفه ای باشد حتما شما را سرکیسه میکند.

تجربه شخصی هرگز گول تمارض و جملاتی که حس انسان دوستی شما را تحریک می‌نماید نخورید و وانمود نمایید که به پلیس و اورژانس در حال تماس هستید.

 

حمله به خودرو در حال حرکت با پرتاب نمودن اشیاء:

این روش علاوه بر امنیت خودرو ممکن است به قیمت جان سرنشینهای آن نیز تمام شود. سنگ، چوب، پاره آجر، تکه آهن و هر شی قابل پرتاب شدن که در دسترس باشد در این روش تبهکارانه بکار میرود.

اما شیوه هوشمندانه تر آن پرتاب تخم مرغ به شیشه جلو خودرو در حال حرکت است که استفاده از برف‌ پاک‌کن و آب شیشه شور را از سوی راننده در پی خواهد داشت که باعث کف کردن آن و مختل شدن دید می‌شود. در چنین شرایطی نیز تا رسیدن به نقطه‌ای امن مطلقا توقف ننمایید.

یکی از انواع ناجوانمردانه این روش و در سالهای دور پرتاب چوب دستی به سمت شیشه جلو خودرو در سر پیچهای خطرناک بود که غالبا به شکه شدن راننده و واژگونی خودرو منتهی می‌شد و کار را برای سارقین راحت می‌نمود البته این قضیه به مهارت مجرم در پرتاب و تبحر راننده در کنترل خودرو ربط مستقیم داشت.

 

امدادطلب دروغین:

با انواع ترفندها وانمود مینمایند که نیازمند کمک هستند وقتی قربانی توقف مینماید خود را در محاصره چندین نفر خواهد دید که ابتدا اقدام به ضرب و شتم و سپس سرقت خواهند نمود. از انواع چنین ترفندهایی می توان به : مسدوم دروغین، وانمود به خراب بودن خودرو(بویژه از سوی خانم در جاهای دور افتاده و تاریک)، در راه مانده و … اشاره نمود.

 

کم باد و یا پنچر نمودن تایر خودرو:

یکی از قدیمی و محبوبترین روشهای سارقان برای دزدی از ماشین است که ابتدا اقدام به پنچر نمودن تایر خودرو شما نموده وهنگامی که سرگرم تعویض تایر هستید در فرصتی مناسب اقدام به سرقت از خودرو شما می نمایند در چنین شرایطی ابتدا ابزار مورد نیاز و تایر زاپاس را از خودرو خود بیرون آورده و سپس آنرا قفل نمایید آنگاه به تعویض تایر بپردازید در شرایطی که به شما در مکان خلوت اشاره می‌شود که باد تایر خوردو شما کم است و … قاعده کار را که بلد هستید، توقف ننمایید.

 

مسافر نماها:

از روشهای قدیمی و ابتدایی سارقین برای به دام انداختن افراد خیرخواه در اواخر شب می‌باشد، از سوار نمود افراد ناشناس در مکانهای خلوت و تاریک جدا پرهیز نمایید. معمولا با سر هم نمودن داستانهایی از شما می‌خواهند آنها را تا جایی که مسیر شماست برسانید اگر چنین افرادی را سوار کنید دست خالی پیاده نخواهند شد. چنانچه در چنین شرایطی قرار گرفتید می‌توانید با یکی ترمز شدید و یا کشیدن ناگهانی ترمز دستی و با استفاده از غافلگیری بوجود آمده برای سارق بلافاصله از خودرو خود پیاده و از آن دور شوید البته کلید را برای وی به جا نگذارید.

 

پلیس نماها:

باز هم در اوخر شب و هنگامی که مجبور به توقف در مکانی خلوت به هر دلیل هستید ممکن است فرد یا افرادی  غالبا با لباس شخصی و وانمود به عضو نیروهای انتظامی و امنیتی بودن بخواهند از ماشین پیاده شوید. مطمئن باشید اگر ریگی به کفش نداشته باشند از تماس شما با پلیس و تقاضا برای ارائه کارت شناسایی هرگز ناراحت نخواهند شد. به یاد داشته باشید سارقانی که به چنین روشی متوسل می‌شوند مدام در حال نگاه کردن به اطراف و حرکاتی مضطربانه خواهند بود. اگر به آنها مشکوک شدید هرگز از خودرو پیاده نشوید.

 

مسدود نمودن جاده:

یکی از روشهای باستانی سارقین می‌باشد که پیدایش آن تقریبا کمی بعد از اختراع درشکه و ارابه و… بوده است. معمولا چنین روشی در جاده‌های دور افتاده اتفاق می‌افتد که جاده را با سنگ، چوب و حتی فردی وانمود به بی‌هوش بودن در وسط جاده می‌نماید. قاعده را که بلدید “توقف نکنید” و به اولیل پاسگاه نیروی انتظامی یا راهور ناجا اطلاع دهید.  

 

این نکات را به خاطر بسپارید:

 

  • خنثی سازی ترفندهای تبهکارانی که به روشهای یاد شده متوسل می‌شوند ساده است، این جمله را به خاطر بسپارید ” تا رسیدن به مکان ایمن توقف نکنید”.
  • به یاد داشته باشید سارقان در شیوهای سرقت نوآوری و ترفندهای بسیار هوشمندانه‌ای دارند امروزه غالب آنها را نمی‌توان از ظاهرشان تشخیص داد پس فریب ظاهر افراد را نخورید.
  • اغلب سارقین و زورگیران به دلیل ترس و اضطرابی که دارند خشونت زیادی به خرج می‌دهند و قربانی را مورد ضرب و شتم شدید قرار می‌دهند در چنین شرایطی قهرمانان نباشید، مقاومت ممکن است به مرگ شما بیانجامد در فرصتی مناسب فرار کنید حتی پیاده.
  • احتیاط کنید ولی احتیاط بیش از حد باعث نشود به همه چیز بدبین شوید.

 

تجربه خود را با سایرین در میان بگذارید شاید کسی را از گرفتاری نجات دهید.

کپی فقط با نام منبع بلامانع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

من ربات نیستم *-- بارگیری کد امنیتی --

دلیل بازگشت وجه

ورود به سایت
نام کاربری / ایمیل / شماره موبایل خود را وارد کنید
بازیابی کلمه عبور
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
ورود به سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ثبت نام در سایت
شماره موبایل / ایمیل را تایید و اطلاعات را تکمیل کنید
ثبت نام در سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر